Мотивація є надзвичайно
важливою в навчальному процесі. Вона є в центрі навчання. Якщо учень/-иця не
хоче вчитися – він чи вона не буде це робити, і вчитель/-ка нічого не
зможе вдіяти – окрім як мотивувати.
На
мотивацію учнівства впливають, зокрема, такі фактори:
задля якої практичної мети учень/-иця вивчає мову
(користування нею, професійне зростання (якщо йдеться про дорослих), гарні
оцінки тощо);
відчуття,
що вивчення мови вдається, у разі успішності учня/учениці. Автономність учня/учениці, його чи її
впевненість у собі та досягнення – частини цього відчуття. Якщо людині
здається, що в неї щось гарно виходить – вона хоче продовжувати це робити;
бажання
вільно спілкуватися –
з родичами з іншої країни, друзями, хлопцями/дівчатами, бізнес-партнерами
тощо;
заохочення
з боку інших людей.
Якщо людина живе у спільноті, де знання іноземної мови високо цінується, –
вона розумітиме важливість її вивчення. Якщо ж навпаки – людина не буде
бачити сенсу у вивченні і, відповідно, не матиме мотивації;
насолода
від процесу навчання.
Таких дітей, певно, небагато, але вони є – ті, для кого навчання як процес
пізнання нового є цікавим. Цікавим/-ою може бути вчитель/-ка, що викладає
предмет, підручник, в якому зібрані теми, важливі для учня/учениці – це
все мотивує;
захоплення
культурою народу,
мова якого вивчається. Наприклад, учень/-иця буде вмотивований/-ою вивчити
англійську, якщо він чи вона збираються поїхати на навчання за кордон.
Особливо
складно мотивувати учнівство, коли курс є інтегрованим – адже він складніший. Наприклад, хімія
англійською. Деякі учні/-учениці губляться не тільки в англійській мові, а й у
хімії – тож варто бути особливо обережними під час викладання за такими
програмами. Курси британської чи американської літератури теж досить
складні – переважно через насичену лексику уривків з оригіналів творів. Це
може впливати на учнівство двома способами: або ж вони демотивуються,
зневірившись у своїх здібностях, або ж, навпаки, зустрівши нову лексику,
захочуть дізнатися її значення.
Під час вивчення нової
складної лексики (старша, профільна школа, чи загалом учні рівня B1+/B2+) варто приділяти увагу морфології: розуміючи вживання
певних афіксів на практиці (вправи на словотвір), діти не тільки збагатять свій
словниковий запас, а й не будуть лякатися, коли зіткнуться з незнайомим словом,
основу якого вони знають, а інші частини – ні.
Наведу приклад з англійської мови: sure – unsure – assure – reassure – insure – insurance. Проте тут
слід звертати увагу учнівства на те, що -ure може
бути суфіксом творення іменників – з expose утворилося exposure.
Також потрібно формувати
абстрактне мислення учнів, адже просто через переклад морфем слів “insure/insurance” ніколи не зрозуміти, що це
страхування.
Вчені Z. Doryei та K.
Csizer кажуть, що є 10
ключових сфер, в яких учитель впливає на мотивацію учнів:
Вчитель
|
– бути якомога
більш толерантним та чутливим;
– намагатися поводити себе природно; – оказувати гарний приклад – бути відданим справі та вмотивованим; |
Атмосфера
у класі
|
– нести у клас
гумор, усмішку та сміх;
– створювати приємну, спокійну та безпечну атмосферу в класі; |
Завдання
|
– давати чіткі
інструкції;
– зазначати мету та користь від кожного завдання; |
Ставлення
|
– ставитися до
кожного учня як до особистості;
|
Впевненість
у собі
|
– давати
позитивний feedback та хвалити;
– упевнитися, що учні/-учениці відчувають успіх; – приймати помилки – вони є природними протягом навчання; |
Інтерес
|
– обирати
цікаві завдання та теми;
– пропонувати вибір матеріалів та занять протягом навчання; – задля заохочення до навчання треба використовувати інтереси учнівства, а не тести та оцінки; – робити з завдань випробування (challenges) для того, щоб задіяти учнівство; |
Автономія
|
– заохочувати запитання
та іншу участь учнівства;
– заохочувати креативність та уяву; – якомога більше поділяти відповідальність за організацію навчального процесу з учнівством; |
Реальність
|
– намагатися
робити завдання цікавими для кожного/-ї, а також пов’язаними з реальним
життям;
|
Ціль/Мета
|
–
встановлювати кілька визначених навчальних цілей для учнівства;
– заохочувати учнівство ставити цілі та працювати задля їх досягнення; – аналізувати цілі учнівства та їхні потреби; |
Культура
|
– ознайомлювати
учнівство з культурою мови, яку вони вивчають;
– запрошувати носіїв мови; – знаходити учням/ученицям друзів для листування (penfriends чи, радше, texting-friends у сучасних умовах). |
Потрібно пам’ятати, що є
фактори, на які вчителю/-ці важко вплинути та навпаки. Наприклад, важко вплинути на учнів/учениць, які хочуть постійно
розмовляти – тож варто це використати в навчальному процесі. А
от демотивованих учнів та учениць варто заохочувати похвалою – і на це
вплинути легко.
Немає коментарів:
Дописати коментар